Klachtenregeling Wsnp-bewindvoerder
In 2013 is de gedragscode voor Wsnp-bewindvoerders (niet-advocaten) vastgesteld. Van Wsnp-bewindvoerders wordt verwacht dat ze de bepalingen in deze code naleven. Als Wsnp-bewindvoerder, maar ook wanneer zij optreden in een andere rol, bijvoorbeeld als rechtsbijstandverlener.
Gedragscode
Wanneer iemand vindt dat een Wsnp-bewindvoerder zich niet volgens de gedragscode heeft gedragen, kan diegene daarover een klacht indienen bij de Raad voor Rechtsbijstand (Bureau Wsnp). De gedragscode is een formeel besluit dat is gepubliceerd in de Staatscourant. Het kan soms wat moeilijk te lezen zijn. Daarom is er ook een gedragscode geschreven in 'klare taal': eenvoudig leesbare taal. Deze versie kunt u hier lezen:
Gedragscode klare taal (pdf, 119 kB)
Voorwaarden indiening klacht
De klacht moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Er moet eerst een klacht zijn ingediend bij (en behandeld door) de Wsnp-organisatie waar de Wsnp-bewindvoerder werkt;
- De klacht moet gericht zijn op de gedragscode; het moet dus niet gaan om een zaakinhoudelijke klacht.
Wordt aan deze voorwaarden voldaan? Dan kan de klacht bij Bureau Wsnp worden ingediend. Daarvoor geldt de Klachtenregeling bewindvoerders Wsnp II.
Wanneer een klacht gegrond wordt verklaard kan de Raad de Wsnp-bewindvoerder een sanctie opleggen.
Is de Wsnp-bewindvoerder tevens advocaat, dan kan de klacht niet bij Bureau Wsnp worden ingediend, maar bij de Nederlandse Orde van Advocaten: klacht over een Wsnp-bewindvoerder, tevens advocaat.
De klachtenadviescommissie
Bij de beslissing of de klacht (on)gegrond is, wordt de Raad bijgestaan door de klachtenadviescommissie. U vindt meer informatie over de commissie op deze pagina.
Meestal neemt de Raad het advies over.