Positieve evaluatie pilot digitaal communiceren in Wsnp-zaken
Bureau Wsnp ontving kortgeleden het onderstaande bericht van de Rechtspraak, in het kader van de Pilot Wsnp-zaken. Hierbij delen wij het bericht met u.
Positieve evaluatie pilot digitaal communiceren in Wsnp-zaken
Sinds 13 december 2019 zijn er 30 pilotbewindvoerders (van totaal 12 kantoren) betrokken bij de pilot Wsnp (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen). In deze pilot communiceren deze pilotbewindvoerders digitaal met de rechtbanken Rotterdam, Zeeland-West-Brabant en Midden Nederland. Na 5 maanden was de tijd rijp om de ervaringen van de pilotbewindvoerders te evalueren.
Van de 30 Wsnp-bewindvoerders, hebben er 18 de online enquête ingevuld. De resultaten uit deze enquête zijn meegenomen in de evaluatiebijeenkomst met een afvaardiging van de pilotrechtbanken. Tijdens deze bijeenkomst zijn ook de ervaringen van de pilotrechtbanken uitgebreid besproken. Op basis van beide evaluaties was de conclusie tijdens deze bijeenkomst dat de pilotrechtbanken de huidige functionaliteiten geschikt vinden om landelijk te gaan gebruiken.
Ruim 1.300 Wsnp-zaken digitaal
Sinds de start van de pilot zijn er inmiddels ruim 1.300 zaken gedigitaliseerd. Het grootste deel hiervan bestaat uit 'lopende' zaken, die van papier naar digitaal zijn omgezet. Inmiddels zijn ook de eerste van de lopende dossiers al digitaal afgewikkeld. Daarnaast zijn er ook 170 nieuw uitgesproken schuldsaneringen direct na de uitspraak gedigitaliseerd.
Resultaten evaluatie pilotbewindvoerders
Een ruime meerderheid van de pilotbewindvoerders geeft aan dat zij het portaal als een efficiënte manier van ondersteuning van hun werkprocessen ervaren. En dat de communicatie tussen hen en de rechtbank is verbeterd doordat de reactietijden zijn verkort. Het digitaal communiceren wordt door een ruime meerderheid als een verbetering van het huidige papieren proces ervaren. Het portaal wordt ervaren als stabiel, met uitzondering van enkele foutmeldingen. Er zijn nog wel op enkele vlakken verbeteringen mogelijk.
Wensen bewindvoerders
Gedurende de pilot zijn al (kleinere) wensen vanuit de pilotbewindvoerders gerealiseerd, zoals:
- de mogelijkheid om te filteren op individuele bewindvoerders binnen een kantoor;
- de vermelding van het R-nummer in email-notificaties, en;
- een automatische e-mailnotificatie naar de bewindvoerder wanneer zittingsgegevens wijzigen.
Tijdens een bijeenkomst in maart is met de pilotbewindvoerders een aantal wensen besproken, die de komende maanden gerealiseerd gaan worden in het portaal Mijn Rechtspraak – Toezicht Wsnp:
- Automatisch invullen van een aantal gegevens in het verslag (zoals NAW-gegevens, geboortedatum, datum uitspraak en boedelrekeningnummer).
- Tabblad notificaties: overzichtstabblad met ingekomen notificaties per zaak.
- Tabblad zittingen: overzichtstabblad met alle geplande zittingen.
- Overzicht documenten: overzicht van alle documenten die bij een zaak horen.
- Een meer uniform werkproces vanuit de rechtbanken m.b.t. clusters.
- Een printvriendelijke versie van het verslag zodat alleen onderwerpen die van toepassing zijn in het verslag worden getoond.
- Vermelding van schuldenlast bij toelating.
Verdere proces
Komende periode zal er verdere formele besluitvorming plaatsvinden. De planning is dat medio september de rechtbanken Amsterdam, Den Haag en Oost-Brabant digitaal kunnen gaan communiceren in Wsnp-zaken. De implementatie zal gefaseerd gebeuren. Deze rechtbanken beginnen eerst met een kleine groep Wsnp-bewindvoerders en een beperkt aantal dossiers. Dit zal dan geleidelijk door deze rechtbanken verder worden uitgebreid. Vervolgens volgen medio november de volgende rechtbanken.