Ik heb een klacht over mijn Wsnp-bewindvoerder. Waar kan ik terecht?
Bent u niet tevreden over het gedrag of handelen van uw Wsnp-bewindvoerder (niet-advocaat)? Of heeft uw Wsnp-bewindvoerder een handeling verricht of nagelaten waar u het absoluut niet mee eens bent? Dan kunt u een klacht indienen. Hoe en waar u die klacht moet indienen, hangt af van waar de klacht over gaat.
Is uw Wsnp-bewindvoerder tevens advocaat, dan kunt u uw klacht niet bij Bureau Wsnp, maar bij de Nederlandse Orde van Advocaten indienen: klacht over een Wsnp-bewindvoerder, tevens advocaat.
Tijdens de Wsnp is het mogelijk dat u het oneens bent met uw Wsnp-bewindvoerder. In dat geval is het belangrijk dat u uw standpunt bespreekt met uw Wsnp-bewindvoerder. Zo kunt u misschien uw Wsnp-bewindvoerder overtuigen van uw standpunt. Of kan uw Wsnp-bewindvoerder duidelijk maken waarom zijn standpunt de enige oplossing is. Vaak zijn er meerdere oplossingen te bedenken.
Komt u er niet uit met uw Wsnp-bewindvoerder? Of heeft uw Wsnp-bewindvoerder een handeling verricht of nagelaten waar u het absoluut niet mee eens bent? Dan kunt u een klacht indienen. Hieronder informeren we wat de verschillende soorten klachten zijn.
Heeft u na het lezen nog vragen? Bel of mail dan de helpdesk van Bureau Wsnp.
Er zijn twee verschillende soorten klachten
- een zaakinhoudelijke klacht.
- een klacht gebaseerd op de gedragscode.
1. Een zaakinhoudelijke klacht
Bent u het oneens met een handeling die uw Wsnp-bewindvoerder verricht of nalaat en heeft dit te maken met het Wsnp-traject? Dan kunt u hiertegen een zaakinhoudelijke klacht indienen.
U legt de klacht voor aan de rechter-commissaris. Dit kan op twee manieren:
- U bespreekt met uw Wsnp-bewindvoerder dat u het ergens oneens mee bent. Komt u er samen niet uit, dan geeft u aan dat u de kwestie wilt voorleggen aan de rechter-commissaris. Uw Wsnp-bewindvoerder legt de kwestie en uw en zijn standpunt dan voor bij de rechter-commissaris.
U legt zelf de kwestie voor bij de rechter-commissaris. Hoe u de kwestie kunt insturen, kunt u navragen bij rechtbank. U vindt hier de contactgegevens. - Het is belangrijk dat u uw Wsnp-bewindvoerder informeert over de voorgelegde klacht. De rechter-commissaris behandelt de kwestie en neemt een besluit. Uw Wsnp-bewindvoerder informeert u over het besluit.
Enkele voorbeelden van een zaakinhoudelijke klacht
- De verkoop van uw auto.
- De verkoop van uw woning.
- Een onderzoek naar arbeidsongeschiktheid en ontheffing van de arbeidsplicht.
- Het afkopen van uw opgebouwde pensioen.
- Uw bewindvoerder beantwoordt uw vragen niet of niet binnen een redelijke termijn.
- Onjuiste berekening van het vrij te laten bedrag (Vtlb).
2. Een klacht gebaseerd op de gedragscode Wsnp-bewindvoerders
Bent u het oneens met een handeling of gedraging van uw Wsnp-bewindvoerder die in strijd is met de gedragscode? Dan kunt u daarover een klacht indienen bij de Raad voor Rechtsbijstand (Bureau Wsnp).
De volledige gedragscode kunt u hier lezen:
Gedragscode bewindvoerder Wsnp II
De gedragscode is een formeel besluit dat is gepubliceerd in de Staatscourant. Het kan soms wat moeilijk te lezen zijn. Daarom is er ook een gedragscode geschreven in "gewonemensentaal". Deze versie kunt u hier lezen:
Gedragscode klare taal (pdf, 119 kB)
U bent verplicht om eerst de klacht voor te leggen bij de Wsnp-organisatie. Doet u dit niet en dient u de klacht direct in bij Bureau Wsnp? Dan wordt uw klacht niet behandeld en wordt u terugverwezen naar de klachtenregeling van de Wsnp-organisatie.
- Elke Wsnp-organisatie beschikt over een klachtenregeling. De Wsnp-organisatie is verplicht om de klachtenregeling aan u bekend te maken. Bijvoorbeeld tijdens het huisbezoek. U kunt de klachtenregeling vaak ook terugvinden op de website van de Wsnp-organisatie.
- U dient het klachtenformulier van de Wsnp-organisatie in bij de organisatie waar de Wsnp-bewindvoerder werkt.
- De afhandeling van de klacht bij de Wsnp-organisatie kan maximaal 6 weken duren.
- Is de klacht door de Wsnp-organisatie afgehandeld en bent u het eens met de uitkomst? Dan hoeft u niets meer te doen.
- Is de klacht door de Wsnp-organisatie afgehandeld en bent u het niet eens met de uitkomst? Dan kunt u gebruikmaken van de klachtenregeling van Bureau Wsnp.
Maak via het stappenplan zelf een klachtbrief
Klacht ingediend bij Bureau Wsnp: hoe gaat het verder?
- Bureau Wsnp legt uw klacht voor bij de klachtenadviescommissie.
- De klachtenadviescommissie kan u eventueel uitnodigingen voor een hoorzitting als dit nodig blijkt te zijn. Dit is echter niet altijd het geval.
- De klachtenadviescommissie geeft een advies aan Bureau Wsnp.
- Bureau Wsnp neemt een besluit.
Enkele voorbeelden van een klacht gebaseerd op de gedragscode
- de Wsnp-bewindvoerder gedraagt zich niet fatsoenlijk, respectvol en/of onpartijdig en onbevooroordeeld.
- de Wsnp-bewindvoerder schendt zijn geheimhoudingsplicht (m.b.t. vertrouwelijke informatie).
- de Wsnp-bewindvoerder voert zijn taken onvoldoende zorgvuldig, vakkundig, doelmatig en/of deskundig uit.
- de Wsnp-bewindvoerder vervult functies die strijdig (kunnen) zijn met zijn belangen als Wsnp-bewindvoerder.
- de Wsnp-bewindvoerder verleent niet in redelijkheid medewerking aan de behandeling van een klacht tegen hem-/haarzelf of medewerkers die onder zijn/haar verantwoordelijkheid werkzaamheden verrichten in uw schuldsanering.