Wijziging in het 10 zaken beleid
In 2016 is in onze beleidsregels voor inschrijving opgenomen dat elke Wsnp-bewindvoerder jaarlijks minimaal tien keer wordt benoemd of wordt aangewezen als behandelaar in een Wsnp-dossier om de inschrijving in het register van bewindvoerders Wsnp te kunnen voortzetten.
De voorwaarde van tien benoemingen of aanwijzingen als behandelaar per jaar, werd gesteld om te waarborgen dat de Wsnp-bewindvoerder op de hoogte blijft van de ontwikkelingen, niet alleen op juridisch gebied, maar ook in de werkwijze van de rechtbanken, gedragsmaatstaven etc. Volgens het beleid kan bij zwaarwegende omstandigheden worden afgeweken van deze norm.
Hogere instroom in 2016
In deze periode waren er nog rond de 10.000 lopende Wsnp-zaken per jaar te verdelen onder de Wsnp-bewindvoerders. Dat betekent dat Wsnp-bewindvoerders die minder dan tien zaken hadden, hier doorgaans zelf voor kozen of door omstandigheden tijdelijk minder zaken konden aannemen óf dat de rechtbank hen bewust niet meer benoemde.
Dalende instroom Wsnp
De situatie is inmiddels veranderd door de dalende instroom. De Wsnp-bewindvoerders die nu minder dan tien zaken op naam hebben gekregen in de afgelopen twee jaar hebben hier zelf niet voor gekozen. Ook de rechtbank heeft hen niet vanwege bijvoorbeeld slechte prestaties weinig benoemd. Er zijn gewoon te weinig zaken.
De afgelopen twee jaar zijn we coulant omgegaan met deze voorwaarde en hebben we bekeken hoe we de komende tijd met deze voorwaarde om willen gaan. In de audits hebben we besproken dat we vanaf 2022 de voorwaarde weer willen toetsen. Dit voornemen is ook met de klankbordgroep en met de rechtbanken besproken. Naar aanleiding van de reacties van Wsnp-bewindvoerders, van de klankbordgroep en na overleg met de rechtbanken hebben we een andere beslissing genomen.
Loslaten 10-zaken vereiste
We kunnen niet beoordelen of de kwaliteit onvoldoende is op basis van het aantal benoemingen. Als Raad controleren we bij de kwaliteitsaudits alle randvoorwaarden voor inschrijving in het register:
- Zijn bewindvoerders verzekerd voor aansprakelijkheid;
- Wordt die verzekering ook betaald;
- Is de organisatie financieel stabiel;
- Is er vervanging bij ziekte geregeld;
- Worden de PE-punten behaald.
De inhoudelijke toets doen we niet, dat is een taak van de rechtbanken.
Daarom gaan we met de stafjurist van de Raad in overleg om te kijken hoe deze voorwaarde uit de beleidsregels kan worden gehaald. Tot die tijd handhaven we niet meer op deze regel. Dat betekent dat we in januari 2022 geen voornemen tot uitschrijving zullen sturen als u in de afgelopen twee jaar in minder dan tien zaken bent benoemd of bent aangewezen als behandelaar.
Update april 2024
De beleidsregels zijn nog niet gewijzigd, zodat het 10-zakencriterium formeel gezien nog steeds een vereiste is voor inschrijving in het register. Het voornemen is om het 10-zakencriterium te schrappen. Voor de auditronde van 2024 geldt ook dat niet wordt gehandhaafd op voornoemd criterium.