Vtlb: Auto van de zaak en bijtelling in het lopende kalenderjaar
Mensen die een auto van de zaak hebben en daarmee ook privékilometers rijden, hebben te maken met een fiscale bijtelling bij het salaris. Deze bijtelling leidt tot een lagere nettoloon en derhalve tot een lager spaarcapaciteit bij mensen in de Wsnp of Msnp. Het omzetten van privégebruik naar zakelijk gebruik is alleen mogelijk per 1 januari van het komende kalenderjaar. Gedurende het eerste kalenderjaar ondervindt de boedel nadeel van deze fiscale bijtelling. De regel is dat dit nadeel geheel door de schuldenaar aan de boedel vergoed moet worden. (zie ook paragraaf 5.3.5 van het Vtlb-rapport).
Geen compensatie boedel vanaf 1 januari 2020
In de Wet vereenvoudigde beslagvrije voet die per 1 januari 2021 in werking treedt is dit nadeel voor de boedel in het eerste kalenderjaar ondervangen. De nieuwe wet zegt dat een verlaging van de beslagvrije voet in verband met de leaseauto pas in het toekomstige kalenderjaar wordt toegepast en dat het nadeel voor de beslaglegger in het lopende kalenderjaar niet ingelopen hoeft te worden.
Gezien deze komende wetswijziging heeft de werkgroep Rekenmethode besloten af te stappen van de huidige regel in het vtlb-rapport dat het nadeel voor de boedel gecompenseerd moet worden. Dit gaat met terugwerkende kracht in tot 1 januari 2020. Schuldenaren die in 2020 zijn toegelaten tot de Wsnp of Msnp en bij toelating een auto van de zaak hadden en daardoor en fiscale bijtelling op het salaris hebben hoeven dit dus niet te compenseren. Uiteraard moet er per 1 januari 2021 wel gekozen worden voor uitsluitend zakelijk gebruik van de leaseauto. Indien men de auto privé wil blijven rijden, wordt er natuurlijk wel rekening gehouden met het verlies aan netto-inkomen. Mocht een schuldenaar al begonnen zijn om het nadeel in te lopen dan mag dit ongedaan gemaakt worden tot 1-1-2020.