Regeling toevoeging bewindvoerders Wsnp III is in werking getreden
Op 16 oktober is de Regeling toevoeging bewindvoerders Wsnp III gepubliceerd in de Staatscourant. De regeling treedt vandaag in werking.
Dit betekent dat u vanaf vandaag alle benodigde informatie vindt op onze website, met onder andere:
- de handleiding verzoekschriftprocedures voor het aanvragen van de toevoeging en de vergoeding;
- de nieuwe formulieren;
- de werkinstructie op de Kenniswijzer.
Let op! Voor aanvragen die betrekking hebben op toevoegingen die zijn afgegeven vóór 1 november 2024, gebruikt u nog het oude vergoedingenformulier.
Alle informatie over de nieuwe regeling vindt u op onze website:
Regeling toevoeging bewindvoerders Wsnp III
Wat zijn de belangrijkste wijzigingen?
Automatische overzetting specialisatie
Alle Wsnp-bewindvoerders die op dit moment deelnemen aan de pilot en/of het arrangement worden automatisch overgezet naar de nieuwe regeling. Zij krijgen een nieuwe specialisatie onder de voorwaarden van de nieuwe regeling. Hierover ontvangen de deelnemende Wsnp-bewindvoerders bericht van afdeling Registerbeheer. Is een overzetting naar de nieuwe regeling niet gewenst, dan kunt u zich laten uitschrijven door dit aan afdeling Registerbeheer kenbaar te maken via 088 – 787 1100 of via [email protected].
Permanente educatie
De Wsnp-bewindvoerder moet een certificaat kunnen overleggen van een erkende opleiding over verzoekschriftprocedures die vallen onder de werkzaamheden binnen de regeling.
Dit certificaat:
- mag niet ouder zijn dan één jaar, of;
- moet binnen één jaar na inwerkingtreding van de regeling zijn behaald, en;
- moet minimaal 4 PE-punten omvatten.
Om deel te blijven nemen aan de regeling dienen de Wsnp-bewindvoerders tenminste eens per drie jaar een certificaat te overleggen. Dit wordt periodiek getoetst door Bureau Wsnp.
Handleiding verzoekschriftprocedures
Het is belangrijk dat de Wsnp-bewindvoerder die deelneemt aan de regeling, de handleiding verzoekschriftprocedures zorgvuldig doorneemt. In de handleiding vinden deelnemers aan de regeling alle benodigde informatie voor het aanvragen en declareren van de toevoeging.
Algemene wijzigingen
- de nieuwe regeling gaat vallen onder een nieuwe zaakcode, namelijk O034;
- de laagste eigen bijdrage blijft van toepassing;
- voor de berekening van de vergoeding is aansluiting gezocht bij het basisbedrag voor toevoegingen voor rechtsbijstand en mediation. Het basisbedrag wordt periodiek geïndexeerd;
- het verzoek toelating Wsnp is leidend en vormt de basisvergoeding. Die basisvergoeding wordt verhoogd als er meerdere verzoekschriften worden ingediend, bijvoorbeeld een verzoek dwangakkoord, voorlopige voorziening of moratorium. Daarnaast wordt de vergoeding verhoogd als er een zitting is bijgewoond in het kader van de procedure;
- als er een primair verzoek toelating Wsnp of een verzoek dwangakkoord is ingediend en er is sprake van een (ex-)zzp’er/(ex-)ondernemer, dan wordt de vergoeding ook verhoogd;
- naast deze vergoedingen wordt er een reistijd- en reiskostenvergoeding toegekend voor het reizen van en naar de zitting;
- op toevoegingen die zijn afgegeven vóór de inwerkingtreding van de nieuwe regeling, blijven de regelingen ‘Regeling toevoeging bewindvoerders Wsnp II’ (Staatscourant 2018, 46882) en ‘Regeling pilot toevoeging verzoek toelating Wsnp’ (Staatscourant 2021, 19863) van toepassing;
- het online register wordt nog bijgewerkt, zodat voor rechtzoekenden en andere partijen zichtbaar is wie deelneemt aan de nieuwe regeling.
Heeft u een inhoudelijke vraag over de regeling? Dan kunt u contact opnemen met Bureau Wsnp via 088 – 787 19 10 of via [email protected].
Voor vragen over het aanvragen en declareren van een toevoeging kunt u terecht bij het hoofdkantoor van de Raad te 's-Hertogenbosch. De contactgegevens zijn:
Raad voor Rechtsbijstand
Postbus 70503
5201 CD ’s-Hertogenbosch
e-mail: [email protected]
telefoon: +31 (0)88 - 787 10 00 - keuzemenu optie 2 (voor advocaten en mediators), vervolgens keuze 6 (voor vragen over de toevoeging) of keuze 7 (voor vragen over de vergoeding)