Kabinetsvisie terugdringen van problematische schulden
Bureau Wsnp heeft met interesse de ontwikkelingen rondom ‘problematische schulden in Nederland’ gevolgd en in het bijzonder het eindrapport IBO Problematische Schulden1 (het rapport), de kabinetsreactie2, en het commissiedebat Armoede- en schuldenbeleid3.
Graag reageren wij op een aantal onderdelen die een raakvlak hebben met de Wsnp.
Verbeteren samenwerking en doorstroom
We delen het idee dat ‘de schuldenketen’ veel baat heeft bij een goede samenwerking. Zo zijn veel schuldenaren geholpen met een snelle afstemming op en goede informatie over het best passende traject, waaronder de Wsnp. Daarnaast hebben schuldprofessionals er baat bij gebruik te maken van elkaars expertise. Wij dragen bij om de samenwerking te verbeteren.
Nieuwe regeling: inzet expertise Wsnp-bewindvoerders
Zo treedt op 1 november aanstaande de Regeling toevoeging bewindvoerders Wsnp III in werking. Dankzij deze regeling kan de expertise van Wsnp-bewindvoerders worden benut ter ondersteuning van het minnelijke traject4 en het aanvragen van de Wsnp5.
Deze regeling zet de succesvol gebleken pilot6 om naar staand beleid en actualiseert het arrangement7.
Voorlichting over de Wsnp
In 2025 organiseren we nieuwe regiobijeenkomsten in heel het land voor professionals in het brede veld van schuldhulpverlening. Tijdens deze bijeenkomsten geven we voorlichting over bovengenoemde regeling en de Wsnp in algemeen. Ons doel is om een goed beeld te geven van de Wsnp, welke voordelen het wettelijk traject biedt, en onder welke omstandigheden een directe doorstroom naar de Wsnp mogelijk is.
Daarnaast kunnen de verschillende professionals sparren over eigen ingebrachte casussen, en zo gebruikmaken van elkaars expertise.
(Financiële) begeleiding tijdens de Wsnp
Schuldenaren kunnen tijdens de Wsnp ‑ net als tijdens het minnelijke traject ‑ (financiële) begeleiding ontvangen. Zo gaat de Wsnp vaak gepaard met een gelijktijdig beschermingsbewind of budgetbeheer. Wij waarderen dat het kabinet benadrukt dat gemeenten (financiële) begeleiding kunnen bieden vóór, tijdens en na de Wsnp.
Het bieden van begeleiding aan mensen in een Wsnp-traject is opgenomen in de bestuurlijke afspraken rondom de basisdienstverlening schuldhulpverlening. Gemeenten kunnen tijdens en na de Wsnp budgetbeheer en -coaching aanbieden. Wij verkennen met de VNG en de NVVK hoe dit verder vorm kan krijgen.
Integraal schuldenoverzicht
Wij juichen een overzicht van alle publieke- en private schulden toe. Het geeft schuldenaren een beter inzicht van hun situatie. Daarnaast kan een dergelijk register het aanvraagproces van de Wsnp versnellen. Toegang tot het register kan van meerwaarde zijn voor Wsnp-bewindvoerders. Wij volgen de ontwikkelingen.
Investeren in secundaire route
Het IBO-rapport maakt duidelijk dat een goede ketensamenwerking uitblijft mede doordat Wsnp-bewindvoerders niet het minnelijke traject kunnen uitvoeren vanwege gebrek aan financiering8, 9.
Wij zien schuldhulpverlening uitgevoerd door Wsnp‑bewindvoerders ‑ de ‘secundaire route’ zoals voorgesteld in de motie Bruins10 ‑ als een doeltreffende aanvulling op de schuldhulpverlening door gemeenten. Vooral mensen met langdurige en (juridisch) complexe schulden zijn hierbij gebaat. Wij delen de visie van het kabinet, dat deze secundaire route niet gezien moet worden als concurrerend11; wij zien het als een versterking binnen het brede schuldenlandschap.
Wij zien dat investering in de secundaire route niet naar voren komt in de reactie van het kabinet. We zijn voorstander van het benutten van de expertise en ervaring van Wsnp-bewindvoerders in het minnelijke traject en zien graag dat het kabinet de investering alsnog in overweging wil nemen.
Wat Wsnp-bewindvoerders betreft, zij zijn meer dan bereid om hun bijdrage te leveren, aldus de petitie van Beroepsvereniging Bewindvoerders Wsnp (BBW)12.
Voetnoten
- Zie Eindrapport van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO).
- Zie Kabinetsreactie IBO Problematische schulden.
- Zie het commissiedebat wat plaatsvond op 17 oktober 2024.
- Door het aanvragen van de dwangvoorzieningen, te weten moratorium (art. 287b Fw), dwangakkoord (art. 287a Fw), en de voorlopige voorziening (art. 287 lid 4 Fw).
- Verzoek toelating Wsnp (art. 284 Fw).
- Regeling pilot toevoeging verzoek toelating Wsnp.
- Regeling toevoeging bewindvoerders Wsnp II.
- Zie hoofdstuk 6.2, § Gemeenten zijn de enige partij die direct gefinancierd worden […].
- Zie hoofdstuk 6.2, § De huidige, verschillende routes voor het oplossen van problematische schulden […].
- Motie van het lid Bruins over uitbreiding van de Regeling toevoeging bewindvoerders Wsnp II (zie Motie)
- Zie kabinetsreactie IBO Problematische schulden, § 3. Maatregelen ten aanzien van oplossen van schulden, al. 6.
- ‘Er zijn meer handen nodig aan het schuldenbed’ BBW roept beroepsgroepen op de handen ineen te slaan – BBW Beroepsvereniging Bewindvoerders Wsnp (bbwsnp.nl)